Denne guiden er en hjelp til foresatte som i privat regi skal arrangere klassetur for elever i 10. klasse. Aktiv bruk av denne guiden sammen med våre skjemaer dere kan laste ned gratis, vil være nyttige verktøy i både planlegging og gjennomføring av turen. Meld på vårt nyhetsbrev, og følgende skjemaer og dokumenter kan lastes ned:
Dokumentene er tilgjengelige i ulike formater som PDF, EXCEL, Google Docs, PPT og Keynote. Du kan kan kopiere/duplisere Google docs skjemaene for eget bruk. siden er passordbeskyttet. Passord: berlin2023
Med klassetur i privat regi menes turer for elever der foreldrene er ansvarlig for turen. De fleste skoler arrangerer ikke klasseturer for elevene i 10.klasse. Dermed må elever og foresatte selv ta initiativet og stå for organiseringen av turen. I en del tilfeller vil skolen kunne gi veiledning om turen, og noen ganger kan også lærere ønske å delta på turen. Selv om skolen i større eller mindre grad skulle være involvert, er skolen likevel ikke ansvarlig arrangør for klasseturen. Når klasseturer skjer i foreldrenes regi, er foreldrene også ansvarlige for alle elevene under gjennomføringen av turene - selv om f.eks. kontaktlærer deltar. Skolen har ikke et økonomisk ansvar og elevene er ikke dekket av skolens regelverk eller forsikringer under turen.
Se gjerne våre anbefalte klasseturer i Norge.
For klasseturer som arrangeres i samarbeid, med en kombinasjon av skolens regi og foreldrenes regi, må det være tydelig avtalt og kommunisert når skolen har ansvaret og når foreldrene har det. Dette er viktig i forhold til f.eks.:
1) Forsikring – f.eks. hvis en elev skader seg eller andre uhell.
2) Turreglement – f.eks. krav til oppførsel, sanksjoner ved brudd på reglene.
3) Livredningskompetanse - et lovbestemt krav når skolen har regien.
4) Beredskap og HMS – f.eks. brann, vold og andre uforutsette hendelser.
Opplæringslovens §2-15 slår fast at den offentlige grunnskoleopplæringen skal være gratis for elevene. For turer arrangert av foreldre i privat regi gjelder ikke gratisprinsippet. Likevel bør det legges til rette for at alle elevene i klassen kan være med. Som regel er noen elever det uansett ikke passer for, men økonomi bør ikke være den avgjørende faktoren. Ettersom familier har ulik kjøpekraft er det god praksis at størstedelen av pengene til turen tjenes inn ved felles dugnader, med et eventuelt tillegg av egenbetaling.
Elevene må søke om fri fra skolen av foreldrene for å reise på klassetur. Når elevene har fri fra vanlig undervisning er det foreldrenes ansvar å sørge for undervisning i de dagene elevene er borte fra skolen. Klasseturer bør derfor ha et visst faglig innhold for å bli godkjent av skolen. Ofte vil det ikke være noen lærere med, kun foreldre.
Skolene har forskjellig praksis når det kommer til det å gi elevene fri for å reise på klassetur. Mange skoler har praksis for å gi fri til reiser som har et faglig innhold og som har stor verdi for elevens læring. Lærerne kan inviteres med på tur.
Skoler har en restriktiv praksis når det gjelder fri til klassetur, der elevene kanskje ikke får fri og må bruke fritiden sin på klassetur. Turen kan da legges til en helg, en ferie eller andre fridager. Da står man mer fritt til å velge hva slags innhold turen skal ha. Lærerne kan inviteres med på tur.
Det kan også være at skolen innvilger et bestemt antall fridager. Ved reiser som går over mange dager kan da en kombinasjon av å bruke skoledager og fridager være en det som må til for å komme seg på tur.
Foreldrerepresentantene (FAU) for 8. klasse bør i løpet av høsten innkalle foreldrene til et infomøte om 10. klassetur. På infomøtet presenteres retningslinjene for turen, hva som er skolens policy for klasseturer, budsjettramme, hvordan turmålet skal velges, og det gjøres valg av en turkomité bestående av minimum 3 personer per klasse og en dugnadskomité. Både turkomitéen og dugnadskomitéen bør lese gjennom «Planlegge klassetur fra A-til-Å» for en oversikt. Gå til vår skjemaside for å laste ned PowerPoint-presentasjon “Infomøte”
Det bør tidlig avklares om hele trinnet skal reise samlet eller om hver klasse skal reise for seg. Det kan være økonomisk gunstig å reise i større grupper, spesielt med tanke på å fylle opp bussen(e) hvis det er hovedtransportmiddelet på turen, og i noen tilfeller kan det derfor være lavere deltakerpris om flere klasser reiser sammen. Noen turoperatører setter også krav til et minste antall deltakere, som f.eks. 20, 30 eller 40.
De fleste klasseturer har en varighet på 1 - 5 overnattinger. Jo lenger reisen er, desto flere overnattinger blir det som regel. Turen bør fylles med aktiviteter og opplevelser, så bruk heller pengene på det fremfor flere overnattinger om dere må prioritere. Mange turoperatører har faste program dere kan følge, med mulighet for å skreddersy tilbudet ved behov.
Tidspunkt for turen må også avklares, skal den arrangeres våren, sommeren, høsten eller vinteren. Mange klasseturer legges til høsten, men det er mulig å reise på tur til andre tider på året. Deretter bør dere finne noen alternative reisedatoer. Det er ikke alltid ledig hos turarrangørene på en bestemt dato, så det er greit å ha klare noen alternative reisetidspunkter. Husk å passe på at reisetidspunktet ikke kolliderer med eksamen, tentamen, konfirmasjon, samt ferier og fridager om dere skal reise i skoletiden.
Deltakerkostnaden vil variere med hva som er reisemålet. En klasseturer vil vanligvis koste et sted mellom kr 2.000 til kr 10.000,- per deltaker. En klassetur med én overnatting i Norge vil naturligvis ha en annen kostnadsramme enn en 5 dagers busstur til Polen. Hos turoperatørene varierer det om et bestemt antall foreldre reiser vederlagsfritt fordi det er inkludert i prisen per elev, eller om alle reisende må betale for reisen. Det er viktig å sette opp et budsjett og føre regnskap over inntekter og kostnader for klasseturen. Gå til vår skjemaside for å laste ned “Budsjett og regnskap”
Dere bør også bestemme om dere vil benytte en turoperatør eller organisere hele klasseturen selv. Det er mindre tidkrevende å benytte en turoperatør, og det gir ofte tilgang på aktiviteter, guider, rabatter og hjelp som dere ikke får om dere organiserer alt på egen hånd. De fleste som skal på klassetur benytter derfor en turoperatør som organiserer hele reisen for dere.
Utdanningsdirektoratet gir tilskudd til skoleturer for ungdom som planlegger å besøke konsentrasjonsleirer og minnesteder fra andre verdenskrig, enten det er i Norge eller utlandet. En turoperatører søker tilskuddet for dere, basert på et kvalifisert program. I tilfeller der dere organiserer alt selv kan FAU søke tilskuddet. Ungdom fra 8. - 10.trinn og videregående skole er berettiget støtte. Det kan søkes støtte kun én gang per år, normalt i september, der de avsatte midlene fordeles på alle som har søkt.
Foreldrene valgte en turkomité i infomøtet. Turkomitéen setter opp et budsjett for turen (gjerne i samarbeid med dugnadskomitéen), undersøker ulike turmål, sender ut informasjon om de alternative turene, og foretar en avstemning for valg av turmål. Turkomitéen sender også ut turreglement og påmeldingsskjema der nødvendige opplysninger innhentes. Turkomitéen foretar også gruppeinndeling per reiseleder, rominndeling og har dialogen med skole og lærere.
Det er ofte mange meninger om reisemålet for klasseturen, der både foreldre og elevene har sitt å si. Hvordan dere velger å bestemme endelig reisemål bør avgjøres på infomøtet.
En fornuftig løsning kan være at turkomitéen tar det endelige valget etter å hentet inn og vurdert ulike tilbud. En annen løsning kan være gjennom valg, der foreldrene, elevene eller begge avgir hver sin stemme. Forslag til gjennomføring kan være å levere ut en stemmeseddel som elevene tar med hjem, der elever og foresatte krysser av for foretrukket reisemål og signerer.
Når reisemål er avklart kontakter turkomitéen turoperatøren og avklarer bestilling. Endelig bestilling gjøres i samråd med turoperatør i god tid før reisetidspunktet. Ikke sjelden bør reisen bestilles 1 år før avreisetidspunktet. Når reisen er bestilt er det likevel regler for pakkereiser etc. som sikrer at dere har mulighet til å kansellere reisen på et senere tidspunkt. Dere vil også en trygghet for innbetalt depositum ved at turoperatøren er medlem av Reisegarantifondet (obligatorisk medlemskap for alle som selger pakkereiser).
Turkomitéen må sette seg godt inn i reisevilkårene for turen. Spesielt viktig er reglene for avbestilling av reisen, avbestilling for enkeltdeltakere, krav til depositum og forhåndsbetaling, og hva som er inkludert av måltider, aktiviteter, transport og overnatting i programmet.
Det anbefales å starte innsamling av penger i god tid før turen bestilles. Mye av finansieringen bør være på plass før den endelige bestillingen av klassetur, f.eks. at minimum 50 % av pengene er samlet inn. Da har alle en riktigere oppfatning av hva som skal til for å samle inn de nødvendige kronene, og hva det endelige budsjettet for turen blir.
Gratisprinsippet i skolen gjelder ikke for reiser i privat regi, men ofte vil det ligge til grunn at hele eller en stor andel av reisen skal finansieres via dugnad. Det sikrer at flere mulig kan delta på klasseturen, og at ingen må bli hjemme av økonomiske årsaker. Pengene fra dugnaden må komme hele klassen til gode, og alle elever må få delta på turen, enten familien har vært med å samle inn penger eller ikke. Pengene er ikke knyttet til den enkelte elev, så det er ikke mulig for enkeltelever å få refundert dugnadspenger om de av en eller annen grunn ikke kan delta på turen.
Får tips og råd til hvordan dere kan tjene penger til klasseturen her
Eller samle inn penger til klasseturen her.
Foreldrene valgte en dugnadskomité i infomøtet. Denne komitéen har ansvaret for å organisere dugnadene som skal tjene inn penger til klasseturen. Det bør velges en kasserer og en vara for turen, der kassereren fører regnskap for inntekter og kostnader for turen. Det bør opprettes en felles klassekasse til formålet, som både kasserer og vara har tilgang til. Dette kan gjøres i de fleste banker (uten at dere må betale for bankkort). Det er også mulig å opprette et felles Vipps-nummer knyttet til bankkontoen.
Klassene er i fellesskap med på dugnad for å samle inn penger til klasseturen. Allerede fra 8. klasse kan elever og foreldre begynne å samle inn penger til hele klassen gjennom dugnad. Dugnadspengene skal i sin helhet gå til klasseturen. Det er mange måter å tjene penger til klassetur ved hjelpe av dugnad. Forslag til dugnader kan være å selge produkter, auksjonere, husarbeid, gå ærend, lage et arrangement og jobbe på festivaler.
Det anbefales å avholde foreldremøter etter behov for å informere om status for turen. Skriv alltid referat fra møtene, slik at informasjon lett kan formidles til foresatte som ikke har vært på møtene samt til eventuelle tilflyttere. En lukket Facebook-gruppe kan være en god måte å overlevere rask informasjon på. Det kan også anbefales å sende ut jevnlige nyhetsbrev per mail til alle foresatte.
Reiseledere må utvelges av turkomitéen, og ikke selvutnevnes. En klassetur trenger gode, trygge og ansvarlige ledere. Gi informasjon om hva som forventes av en reiseleder og gi ut retningslinjene for klassetur med turreglement. Antall reiseledere bestemmes ut fra antall elever som skal være med på turen. Vanligvis er det anbefalt at det er med én reiseleder per 5 - 10 elever, avhengig av reisemål, turens innhold og elevgruppen det er snakk om. Et godt prinsipp er at reiselederne finansieres ved felles dugnadsarbeid eller innbetaling fra hver enkelt elev. En liten egenandel kan også være aktuelt, men husk at dette ikke er en ferie for reiselederne som er med på turen, og det å bruke helger, ferier og fridager på klassetur innebærer også en kostnad. Gå til vår skjemaside for å laste ned “Reglement for reiseledere”
Klassen bør deles inn i flere grupper med 5-10 elever per reiseleder. Gruppene deles inn av turkomitéen, og bør om mulig baseres på rominndelingen av praktiske hensyn.
Turkomitéen har ansvar for rominndelingen. Eleven bør på påmeldingsskjemaet opplyse om hvilke tre personer han eller hun ønsker å dele rom med, noe som kan være til hjelp for turkomitéen i arbeidet med rominndelingen. Eleven kan ikke selv bytte rom, reiselederne skal til enhver tid ha oversikt over hvem som ligger på de ulike rommene. Eventuelle nødvendige bytter skal avklares med reiseleder.
Alle levene må ha reiseforsikring, og må også sjekke ut behovet for eventuell separat ulykkesforsikring. Dekningen i den enkelte reiseforsikringen varierer. Oppbevar et bilde av reiseforsikringen på telefonen eller noter ned reiseforsikringspolisenummeret. Mer info om dette kan du lese i vår artikkel “Forsikringer du må ha på turen”.
Hvis klasseturen går utenlands må alle deltakerne på turen sjekke at de har pass eller Nasjonalt ID-kort med reiserett som er gyldig under hele reisen. Sjekk hva som er krav til reisedokumenter for landene dere skal til. Les mer i artikkelen “Pass og ID-kort for utenlandsturen”
Hvis dere skal på klassetur til et EØS-land eller Sveits bør du ha med deg et Europeisk helsetrygdkort i bagasjen. Europeisk helsetrygdkort dokumenterer at du har rett til dekning av nødvendig helsehjelp i et annet EØS-land på samme vilkår som oppholdslandets egne statsborgere. VI har laget en artikkel om dette, klikk her for å lese mer.
Alle deltakerne på klasseturen bør ha eget bankkort. I noen tilfeller kan det også være behov for litt kontanter.
Snakk med skolen om å legge inn litt undervisning rundt reisemålet i forkant av turen. Det forbereder elevene på turens faglige innhold, og kanskje kan de også få i oppgave å ta med læring inn i undervisningen når de kommer tilbake.
Elevene trenger en pakkeliste for at alle skal få med seg nødvendig klær, utstyr, toalettsaker, medisiner osv. Gå til vår side for dokumenter for å laste ned “Pakkeliste”, og se gjerne våre tips til pakking her.
Turreglementet bør gjennomgås i forkant av turen som en påminnelse til alle deltakerne. Reglementet ble signert allerede ved den bindende påmeldingen, men før turen bør dette sitte friskt i minne hos alle for å opparbeide felles kjøreregler og kunne gjennomføre en trygg tur for alle. Gå til skjemaside for å laste ned “Turreglement”
Klasseturer.no gir tips og råd til klasseturen, og formidler de mest populære klasseturene i Norge og Europa
Gunnar Schjelderups vei 13
0485 Oslo
Telefon: +47 960 16 961
E-post: post@klasseturer.no